بهداشت دهان و دندان

مسواک

به طور تمامی افراد برای این که دندان های سالمی داشته باشند باید در طی شبانه روز از مسواک استفاده کنند، مسواک زدن برای افرادی که تحت درمان ارتودنسی هستند تا حدی وقت گیر است، زیرا قرار گیری دستگاه ارتودنسی در دهان موجب می شود که فرد به آسانی نتواند مسواک بزند و پاکسازی ذرات مواد غذایی و اجرام و پلاک های میکروبی از زیر و اطراف تجهیزات دستگاه ارتودنسی به وقت و دقت بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل متخصصان ارتودنسی توصیه می کنند که رعایت نکات بهداشتی را در زمانی که از دستگاه ارتودنسی استفاده می کنید بسیار جدی بگیرید.

هر گونه اهمال و سهل انگاری در رعایت بهداشت دهان و دندان ممکن است موجب مشکلاتی مانند تغییر رنگ و پوسیدگی دندانها یا مشکلات لثه بشود. اما استفاده از مسواک های مخصوص ارتودنسی می تواند کمک بسیار شایانی به جلوگیری از تجمع پلاک ها را در اطراف دندان ها بکند.

مسواک مناسب برای ارتودنسی

مسواک های ارتودنسی متفاوتی در بازار وجود دارد. اما به طور کلی مسواک هایی که در طی دوره ی ارتودنسی مورد استفاده قرار میگیرند باید دارای پرزهایی با پستی و بلندی و مارپیچ های خاصی باشد تا بتواند به درزها ، شکاف ها و اطراف براکتها و زیر سیمهای ارتودنسی دسترسی پیدا کند و همچنین حرکت بهتر و انعطاف پذیرتری داشته باشد

عموما مسواک هایی که برای افراد تحت درمان ارتودنسی طراحی می شوند مسواک هایی هستند که افراد با استفاده از آن می توانند ذرات خوراکی را به راحتی از بین دندان ها و اطراف براکتها و زیر سیم های ارتودنسی پاک کنند. یکی از انواع مسواک هایی که افراد در طی دوره ی درمانی ارتودنسی استفاده می کنند  مسواک v-trim  میباشد.

مسواک برقی

یکی دیگر از مسواک هایی که افراد می توانند در طی دوره ی درمانی ارتودنسی خود از آن استفاده کنند مسواک برقی است. اما توجه داشته باشید در صورتی که می خواهید از مسواک برقی در طی دوران ارتودنسی خود استفاده کنید این مسواک باید ویژگی هایی داشته باشد، برای مثال این مسواک باید دارای پرزهای نرمی باشد و همچنین برای این که به براکت های ارتودنسی آسیب نزند بهتر است از قدرت کم مسواک برقی برای مسواک زدن استفاده کنید.

بهترین مسواک معمولی برای ارتودنسی

معمولا هر کدام از دندانپزشکان برند خاصی را برای مسواک معرفی می کنند، اما توجه داشته باشید که به همان اندازه که مسواک برقی می تواند مفید باشد مسواک معمولی نیز می توان مفید باشد. به طور کلی باید بگوییم که بهترین مسواک برای شما مسواکی است که با آن بهتر بتوانید دندان های خود را تمیز کنید زمان مناسب برای مسواک زدن 3-5 دقیقه میباشد.

و در نهایت این که توجه داشته باشید از مسواکی استفاده کنید که پرزهای زبری نداشته باشد زیرا این پرزهای زبر می تواند به لثه های دندان آسیب برساند و مینای دندان را از بین ببرد.

نحوه ی صحیح مسواک زدن در طی دوران ارتودنسی

  • مسواک را با زاویه ی 45 درجه بین براکت های ارتودنسی و دندان ها قرار دهید و سپس با کمک حرکات چرخشی دندان های خود را تمیز کنید.
  • توجه داشته باشید که بیشتر خرده های غذایی و پلاک ها در نواحی طوق دندان ها جمع می شود و احتمال این که در صورت عدم تمیز کردن این نواحی، بیمار دچار پوسیدگی دندان شود وجود دارد، پس بیمار ارتودنسی باید برای تمیز کردن این نواحی توجه ویژه ای داشته باشد. همچنین برای تمیز کردن این نواحی مسواک را با زوایه ی 45 درجه بین براکت و لثه ها قرار دهید و با کمک حرکات چرخشی نواحی بین دندان و لثه را تمیز کنید.
  • سطح رویی یا همان سطح جونده دندان های جلو و عقب نیز باید با کمک حرکت رفت و برگشتی به کمک مسواک ارتودنسی تمیز شود.
  • یکی دیگر از مواری که در مورد مسواک زدن در طی زمان ارتودنسی باید به آن اشاره کنیم این است که بیماران ارتودنسی باید پشت دندان های خود را نیز به خوبی تمیز کنند اما متاسفانه این ناحیه از جمله نواحی است که بیماران به تمیز کردن آن توجه کافی ندارند. برای این که شما نواحی پشت و عقب دندان های خود را تمیز کنید با زاویه ی 45 درجه و با حرکت چرخشی نواحی پشتی دندان های عقب و جلوی دندان های خود را تمیز کنید.

مسواک بین دندانی

مسواک بین دندانی نقش حیاتی در تمیز کردن نواحی بین دندانی واطراف و زیر براکت و سیم ارتودنسی  دارد و بیمار روزانه حتما بایستی ازمسواک بین دندانی استفاده کند. البته برای جلوگیری از صدمه دیدن براکتها و سیم های ارتودنسی باید با احتیاط کامل این کار انجام گیرد.

نخ دندان مخصوص ارتودنسی

همیشه باید بیاد داشت که مسواک به تنهایی قادر به تمیز کردن نواحی تماس بین دندانی نیست و میزان زیادی از پوسیدگی های دندانی در این نواحی و بعلت عدم استفاده از نخ دندان بوجود میاید. در دوران درمان ارتودنسی هرچند وجود سیمها و براکتها استفاده از نخ دندان را دشوار می کنند ولی برای جلوگیری از پوسیدگی در نواحی بین دندانی حتما استفاده از نخ دندان توصیه میگردد. البته نخ دندان های ویژه برای این منظور ساخته شده یکی از آنها بنام super floss  میباشد.

خمیر دندان و دهانشویه

استفاده از خمیردندان و دهانشویه های حاوی فلوراید در طول ارتودنسی ثابت علاوه بر اینکه باعث تمیز شدن دندان ها و عدم پوسیدگی آنها می شود، می تواند بر سلامت کلی دهان شما نیز موثر باشد و از ایجاد زخم و آفت های دهانی جلوگیری نماید.

یکی از شایع ترین مشکلاتی که بیماران در هنگام استفاده از ارتودنسی ثابت دارند، مشکل زرد شدن دندان هایشان می باشد. استفاده از خمیر دندان و دهان شویه حاوی فلوراید، ضمن رفع احتمال پوسیدگی، با از بین بردن جرم های دندانی، باعث سفیدتر شدن و زیباتر شدن ظاهر دندان های شما نیز می شود.  بایستی در نظر داشت که دهانشویه مناسب برای استفاده روزانه حین درمانهای ارتودنسی دهانشویه سدیم فلوراید حاوی پنج صدم در صد فلوراید میباشد.  البته دهانشویه کلرهگزیدین می تواند باعث تغییر رنگ و زرد شدن دندان ها شود و استفاده طولانی مدت از آن توصیه نمی گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست